Mail van Bonne - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Ron Kemper - WaarBenJij.nu Mail van Bonne - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Ron Kemper - WaarBenJij.nu

Mail van Bonne

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

07 September 2007 | Spanje, Gijón

Bonne heeft gisteravond een mail gestuurd. Voor wie niet op zijn lijst staat hier een kopie en een van de foto's

Groet,
Ron
=====

Hier ben ik weer met een update.
Het laatste mailtje kwam vanuit Belgie dus ga ik maar verder met vertellen waar ik toen gebleven was.
Vanuit Nieuwpoort naar Dover gevaren en in het begin ging het heerlijk, maar vanaf Calais gebied veel wind en ook uit de verkeerde richting. Het ging verder wel lekker, al is er veel water overgekomen, maar uiteindelijk goed aangekoen in Dover.

Vanaf Dover ben ik naar Eastbourne gevaren en een dagje blijven rusten omdat ik vandaar uit een nacht ben doorgevaren naar Brixham. Het plan was om naar Lulworth cove the gaanen te ankeren, maar ik had alles mee en was er alom 6 uur 's ochtends en aangezien de ingang nogal smal is en er veel wind was, was me dat iets te veel van het goede. Dan maar 50 nm verder. Een lekker tochtje langs de typisch engelse kust.

Na een nachtje drie dik aan de meldsteiger tehebben gelegen verder doorgevaren naar Plymouth waar bij de aanloop de helft van de grootschoot uit dek werd gerukt in een windvlaag. De dag daarvoor had ik al een lierhendel in tweeen gebroken(wist ook niet dat dat kon). Hier twee dagen gelegen om te rusten en wat reparaties te doen omdat ik toen al had besloten in een keer de oversteek te doen. Ik zou eerst nog een stop in Frankrijk maken, maar het weer zag er nog maar voor een paar dagen goed uit voordat er bij Finistere veel wind zo komen.
De eerste 24 uur een perfecte wind gehad en volgens berekening zou reis 3 dagen duren, maar daar ging ik al niet vanuit want daarna heb ik twee dagen bijna geen wind gehad maar wel veel dolfijn(achtigen) gezien en zelfs een walvis. Van beide dieren moet nog even uitzoeken wat het precies waren.

Van die walvis schrok ik wel toen ik deze voor de eerste keer zag. Het was bijna windstil en opeens hoor ik het geluid van een brekende golf, dus ik kijk om en daar zie ik die kromme rug van het beest op twee bootlengtes afstand. Hij(of zij) is nog een paar keer langsgeomen en ging dan net als de dolfijnen vlak voor de boeg langs zwemmen. Bij dolfijnen is dat leuk maar ik moest er niet aan denken dat deze de boot zou raken.
Tot deze tijd was de oversteek fantastisch en helemaal niet moeilijk, er was inmiddels zo weinig scheepvaart dat de hazeslaapjes naar 45 minuten gingen en ik heerlijk kon uitrusten. Gelukkig maar want op de navtex kwamen de eerste gale warning al aan en dus besloten om naar Gijon uit te wijken wat iets oostelijker ligt en hopelijk buiten dit gebied bleef. Maar nee, het gebied kwam sneller dan verwacht en ik heb de laatste 24 uur met wind tussen de 6-8 bft gevaren. Vooral het moment van zeilen strijken was spannend(natuurlijk in het donker) want op gegeven moment wou ik van alleen grootzeil naar stukje genua en zelfs zonder zeil liep ik nog 6 knopen.Veel water overgekregen . Aangezien je toch moet rusten de automaat er maar opgezet, maar de eerste uren schrik je van elke onverwachte beweging of geluid. Toch kwam het vertrouwen snel en ik heb zelfs nog wat kunnen slapen want met de boot en automaat deden hun werk toch wel
Ik ben nu nog steeds in Gijon, leuke stad en aangezien er nog veel wind buiten staat blijf ik er mischien nog wel een dagje(of 2). De haven ligt toch al vol met boten die al dagen liggen te wachten op beter weer.

Jullie zijn weer helemal bij. Zit nu lekker op pleintje in de zon dit allemaal in te typen,

Groeten,
Bonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Zeilreis van Nederland via Zuid-Europa en de Canarische Eilanden naar Suriname en het caraibisch gebied. In de zomer van 2008 via de Azoren weer terug. Bonne doet de hele reis. Ron alleen van 1 oktober 2007 tot 1 april 2008.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 14952

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2007 - 01 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: