het laatste nieuws - Reisverslag uit Portosin, Spanje van Ron Kemper - WaarBenJij.nu het laatste nieuws - Reisverslag uit Portosin, Spanje van Ron Kemper - WaarBenJij.nu

het laatste nieuws

Door: Bonne

Blijf op de hoogte en volg Ron

18 September 2007 | Spanje, Portosin

Hoi,

Ik wou helemaal nog geen update sturen, maar heb ontdekt dat wifi netwerken niet in elke ankerplaats aanwezig zijn dus doe ik het maar zodra ik internetoegang heb.
Vanuit Gijon, waar ik de laatste mail verstuurde, ben ik naar La Coruna gevaren, een tochtje van 150 nm, die voor mijn doen zeer snel verliep, in 27 uur was ik in Coruna. Ik had dan ook weer veel wind deze keer. Ben er inmiddels achter dat als de je de mast binnen hoort kraken je toch wel een rif (erbij) moet zetten. Dat viel me al op in biskaje en nu weer. Dit is wel zo lekker want in het donker zit ik soms te twijfelen of het wel echt nodig is want je ziet weinig van de golven en het gaat zo lekker(snel).
In Coruna voor het eerst in een haven gelegen waaar je andere vertrekkers tegenkomt. De meeste gaan naar het zuiden, sommige weer naar huis. De fransen overheersen overduidelijk het aantal boten. Natuurlijk lig ik net tussen twee franse boten in. Helaas, meer als bonjour zit er niet in.
Ik ben een paar dagen in Coruna gebleven, beetje uitrusten, inkopen doen en ontspannen. Ik was tot nu toe alleen maar bezig om zo snel mogelijk hier te komen zodat ik nog geen plannen heb gemaakt hoe ik de komende weken zal zeilen en welke plekken ik zal bezoeken. Eigenlijk heb ik nog steeds geen plan want ik zie het per dag wel welke plaatsen ik kan halen, wel zo lekker en geen gemoet.
Uit Coruna wou ik naar Camarinas zeilen, maar eenmaal buiten de haven stond er zo weinig wind dat ik maar ben gaan ankeren in Ares. Een klein plaatsje vlakbij Coruna. De volgende dag wou ik nog steeds naar Camarinas maar er stond bij vertrek nog steeds weinig wind dus ik besloot al snel onderweg iets te vinden voor de nacht. En dat werd Corme. Een heel klein plaatsje waar je goed kan ankeren volgens de boeken. En dat heb ik geweten, net voor ik aankom begint de wind toe te nemen(eindelijk de 5-6 bft die was voorspeld). Het koste me 5 pogingen om het anker goed te krijgen en toen was ik ook helemaal kapot. Ik moet het ketting met de hand iedere keer ophijsen en dat valt niet mee vanaf de tweede keer. Zo kom ik wel eindelijk van die kantoorhandjes af en ik heb heerlijk geslapen die nacht. De volgende dag door(nee, niet meer naar Camarinas) naar kaap Finisterre om daar een plekje te zoeken. De kaap van dichtbij bekeken want er stond (weer) geen wind en het zicht was beetje mistig.
Ik heb deze dag bijna helemaal gemotored en 's avonds aangekomen in Ensenada del Sardineiro. Een leuk baaitje met een strandje, hotelletje en wat huizen langs de doorgaande weg. De volgende dag was het weer de hoogste tijd om verder te gaan, dit keer naar Muros. Een leuk vissersplaatsje(dat zijn ze volgens mij allemaal) en daar ben ik twee dagen gebleven. Voor het eerste de bijboot opgepompt om hiermee naar de stad te gaan. Wel even wennen hoor, maar het anker had het de nacht gehouden dus dat vertrouwde ik wel. Zo goed zelfs dat ik 's avonds weer even het stadje in wou maar halverwege de oversteek (ik lag aan andere kant van de baai) begon de wind toe te nemen en te draaien. Dat voelde niet zo heel goed en dus maar besloten terug te gaan. Zo ontdekte ik dat je ook water in een rubberbootje kan komen als je tegen een harde wind moet varen met al iets meer golfjes. Het voordel was dat als het anker aan het krabben was de boot mijn richting uit zou komen. Dan kom ik dus aan bij de boot en merk dat deze inderdaad aan het krabben is. Maar ja, zal ik nog even wachten,mischien gaat de wind zo weer liggen en weer terug naar oude richting en dan hoef ik dit maar een keer te herstellen. 5 is inmiddels mijn ankergetal en dat was weer het aantal pogingen om alles weer echt vast te krijgen. Tot vanochtend, de wind neemt echt toe (mijn mede gevluchte belgische buren hebben 7 bft gemeten) en dan heb ik het echt wel even gehad met dat ankeren, hij veranderd weer van richting en ik weet niet meer wat ik zal doen. Wachten tot het weer loskomt(waarschijnlijk weer in het donker vanavond) of uit voorzorg maar weggaan om een andere haven te zoeken. Dat laatste maar gedaan, want ik had geen zin om de hele dag te wachten of het anker eventueel zou gaan krabben. En dus lig ik nu lekker in een haven in Portosin aan de steiger. De wind kan me nu niet hard genoeg waaien, ik lig vast. Morgen is er nog een harde wind in dit gebied dus ik blijf nog wel even.

Tot zover voor deze keer.

  • 11 Oktober 2007 - 18:49

    "pippi":

    Hey Bonne...spannend allemaal hoor..al snap ik niets van krabben en bft..';-)nu nog 1 nachtje slapen en dan komt je zeilmaatje naar je toegereden...Anton en Bonne pas goed op elkaar en geniet van dit avontuur X PIPPI.

  • 12 Oktober 2007 - 07:08

    Yo De Wekker:

    Nou Bonne vandaag komt er versterking....tenminste....dat vertrekt vandaag uit nederland!! Gewapend met 6 pakken Brinta en je lenzen vloeistof.....hahahaha......ik zei nog dat Molenaar pap veel lekkerder is.....maar je schijnt nog al merk trouw te zijn!! ;-)
    Pas je een beetje goed op mijn "vriendje"...okee hij is dan officieel van Maria...maar op het platonische vlak heb ik ook wel recht van spreken!! Ik zal hem missen hoor!!
    Vergeet Puerto de Mogan niet aan te doen op de Canarie pieten....voor de rest is dat eiland toch niet leuk!!! En neem vooral een hoop Danone Kokos Yoghurtjes....zijn heerlijk...daar mist Nederland echt wat aan!!
    Maar goed...deze dingen heb ik al tot in den treure tegen Ron gezegd...ben net een plaat die blijft hangen!!
    Hoop dat de tijd vliegt....maar geniet er toch maar van!!

    Allebei dikke kus

    Yo

  • 15 Oktober 2007 - 18:37

    Jane Eyre:

    Bonne en Ron...
    Onderweg veel leuke contacten toegewenst,
    zodat er veel verhalen te vertellen zijn
    bij thuiskomst...
    Hopelijk de wind in de zeilen en geniet van de vrijheid...
    p.s
    Gebakken zeemeermin schijnt heel lekker te zijn...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Zeilreis van Nederland via Zuid-Europa en de Canarische Eilanden naar Suriname en het caraibisch gebied. In de zomer van 2008 via de Azoren weer terug. Bonne doet de hele reis. Ron alleen van 1 oktober 2007 tot 1 april 2008.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 70
Totaal aantal bezoekers 14955

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2007 - 01 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: