Bijna klaar voor het eerste stuk van de oversteek - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Ron Kemper - WaarBenJij.nu Bijna klaar voor het eerste stuk van de oversteek - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Ron Kemper - WaarBenJij.nu

Bijna klaar voor het eerste stuk van de oversteek

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

24 Oktober 2007 | Portugal, Lagos

Daar zijn we weer! We zitten nu in een kroegje in Lagos met een biertje en onze laptops. Ik heb gisteren al een berichtje voorbereid. We hebben vandaag de laaste boodschappen gedaan en nog wat spullen vor de boot gekocht. Nog een nachtje slapen en dan gaan de voor het eggie de Atlantische oceean op! Het zal wel puur psychologisch zijn maar toch wel een soort van spannend.

Dinsdag 23 oktober 20:30

Ondertussen zijn we al weer een week verder en zijn we in Lagos aan de zuidkust van Portugal beland. Onderweg geen internetverbinding meer gehad en hier in de haven kan je alleen minimaal voor 3 dagen toegang kopen. We hebben wel een kroegje gevonden met Wifi (voor de niet computer nerds: draadloos internet). Daar gaan we morgen proberen dit op de website te zetten en wat te mailen.

We zijn donderdag de 18e uit Cascais vertrokken en naar Sesimbra gezeild. Heel even een dolfijn bij de boot gehad en zagen op een paar honderd meter afstand een hoop gespartel, waarschijnlijk de rest van de groep. Ook de eerste vis gevangen. Ik had in Cascais wat verschillende soorten van die metalen nepvisjes gekocht en na wat proberen was het raak. Vlak achter elkaar 4 makrelen en er zaten 2 flink grote tussen dus het avondeten was geregeld. Fileren ging goed en ze smaakten prima. Later nog een soort van grote geep van een centimeter of 50 gevangen met aas dat ik vorig jaar nog in Den Oever had gekocht en waar het in Noorewegen niet mee lukte. We vissen verder niet voor de lol, maar puur om af en toe wat variatie in het menu te hebben. Zeker straks als we langer op zee zitten. Sesimbra is een leuk oud plaatsje en ’s avonds stonden bij verschillende restaurantjes de koks buiten op een houtskoolvuur op zo’n soort tuinhaard/BBQ de vis te grillen. We hadden natuurlijk weer geen camera mee......

Vrijdag naar Sines gezeild en daar 2 nachten gelegen. Ook weer een leuk plaatsje en de eerste avond lekker gegeten en nog ergens een lokale kroeg onveilig gemaakt. Ik heb nog nooit zulke lekkere caipirinhas geproefd...;-)

Zondag rond het middaguur vertrokken en de nacht doorgezeild naar Lagos. Zoals steeds de afgelopen dagen was de wind erg onvoorspelbaar maar meestal zwak. We hebben daardoor wel veel de zeilen lopen ‘spelen’ en ik begin al weer wat routine te krijgen in het hijsen, binnenhalen, reven, uitbomen van de genua etc. Sommige dingen werken nu net even anders met de nieuwe mast en zeilen. Bonne doet het ondertussen allemaal met zijn ogen dicht. ’s Nachts zeilen ging ook goed. We hebben eerst allebei een wacht van 2 uur gedaan en toen elk 4 uur. Het was een rustige nacht met alleen een paar vissres en een zeiljacht. Weer 2 keer dolfijnen tijdens mijn wacht en nog 2 keer bij Bonne. De 2e keer dat ze bij me kwamen kijken was het een grote groep en ik kon ze prachtig zien met mijn hoofdlamp aan. Zelfs onder water want dat is hier erg helder. Het blijft elke keer weer prachtig om ze rond de boot te zien spelen. Ik was ook bijna vergeten hoe mooi de sterrenhemel kan zijn als het echt donker en helder is. Eerst nog een prachtige maan en toen die onder was alleen maar sterren. Ook veel vallende sterren gezien en een was zo helder dat ik hem in eerste instantie opmerkte omdat ik het schijnsel in het water zag.

Vandaag zijn Ronald en Seke (ik hoop goed geschreven?) langs geweest. Ronald is vorig jaar ook meegeweest op de oversteek naar Stavanger. Ze waren hier een week op vakantie. Erg leuk om elkaar weer eens te zien. Het zullen ook wel de laatste bekenden zijn die we in lange tijd gaan zien. Gezellig samen wat zitten kletsen, gegeten en een paar flinke ijsjes weggewerkt op een terras aan de jachthaven. Nog even en dan wordt het improviseren met het eten dus we nemen het er hier nog van! We hebben ook al flink wat boodschappen gedaan voor de komen paar weken. Morgen de rest inslaan, wat klusjes aan de boot doen en dan als het goed is donderdag richting Madeira. We verwachten er een dag of 6 over te doen om Madeira te bereiken en dan nog 3 tot de Canarias. Alles met elkaar kunnen we zomaar een dag of 12 onderweg zijn dus het zal wel even duren voordat we weer een bericht kunnen plaatsen. Dus geen paniek, ook niet als het langer duurt. We zijn afhankelijk van de wind en zoals het er nu uitziet blijft die de komende dagen erg zwak. We weten ook niet hoe lang we exact op Madeira blijven. We hebben ruim voldoende water en eten aan boord om in een keer door te zeilen naar de Canarias en we maken als het goed is nog een stop in Madeira.

Dit waren onze belevenissen van de afgelopen week. Tot gauw!

Ron & Bonne

• 24 Oktober 2007 - 16:43

Yo:

Wauw...zit hier gewoon met Ron te chatten...als of hij gewoon nog in het hofje zit...en zie zowaar de schoen op je site cabo sao....krijg weer allemaal herinneringen!! ;-)
    geniet ze....ook van madeira en uiteraard de aquarische tweelanden!! ;-)