Veilig in Funchal aangekomen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Ron Kemper - WaarBenJij.nu Veilig in Funchal aangekomen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Ron Kemper - WaarBenJij.nu

Veilig in Funchal aangekomen

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

30 Oktober 2007 | Portugal, Lissabon

Na het vorige bericht zijn we eigenlijk in record tempo naar madeira gezeild. Donderdag (de 25e) rustig aan gedaan en nog uitgebreid ontbeten in een tentje aan de jachhaven (meer daar over later....). Om 13u na te hebben betaald en de water en diesel tanks te hebben gevuld vetrokken met bestemming Madeira. Direct buiten Lagos al een prima wind en we stoven er vandoor. Na het passeren van Cabo de Sao Vicente kwam er wat deinig opzetten en een paar uur later was ik flink zeeziek. Het ‘Big Oasis English Breakfast’ kwam al snel via de verkeerde weg naar buiten. Verdere details zal ik jullie besparen maar ik ben een dag of anderhalf niet helemaal fris geweest. Het was weer een kwestie van veel aan dek zitten en als ik beneden was, snel uitkleden en gaan liggen. Ik was sinds een dag voor vertrek al flink verkouden geworden en dat helpt ook niet echt. Ik heb wel gewoon mijn wachten gelopen en Bonne heeft me flink geholpen door die dagen voor het eten te zorgen en me af en toe wat te drinken te geven als ik aan dek zat. Het goede nieuws was dat ik daarna snel opknapte en dat we door de goede wind (richting en kracht) snel vooruit kwamen. Zo snel dat we zondagnacht al op Mdeira aan hadden kunnen komen. We hebben niet echte datailkaarten van deze omgeving en dan is het niet zo prettig ’s nachts een haven binnen te lopen. We hebben er dus voor gekozen om zondagmiddag voor Porto Santo ten anker te gaan. Porto Santo is een kleiner eiland zo’n 50Km ten noordoosten van Madeira. Niet doorvertellen want eigenliik hadden we op Porto Santo ook weer in en -uit moeten klaren maar omdat we laat aankwamen en vroeg weer weg gingen hebben we dat overgeslagen. Lagen daar mooi op een paar honderd meter van het strand en het water was zo helder dat we het anker op 8meter diepte komden zien liggen. Onderweg trouwens weinig gezien. Af en toe een vrachtschip. Wel vlak na vetrek weer veel dolfijnen in de verte en de 2e dag nog een zeeschildpad. Het was een kleintje van denk 50cm en we konden niet zien of hij aan het zewemmen was of dood en door de goven bewoog. Ook ’s nachts nog een keer een vogeltje op visite. Althans hij probeerde aan dek te landen maar dat mislukte steeds en vloog een paar keer tegen me aan. Het was geen zeevogel dus waarschijnlijk verdwaald of uitgeput.

Maandag met heerlijk weer naar Madeira gezeild. Was een heel relaxed tochtje totdat we de oostkant van Madeira bereikten. Het viel me ineens op dat de golven wat chaotisch werden en van alle kanten kwamen. Even later werden ze ook hoger en bedacht Bonne zich dat we tussen Madeira en de Ilhas Desertas doorvoeren. Ze liggen iets van 10mijl uit elkaar maar daardoor staat daar ineens weer een getijdestroom en de diepte loopt van ruim 2000meter snel op naar zo’n 120meter. Dat in combinatie met de wind die tegen de stroming instond zorgden voor flink hoge golven die af en toe ook braken. We gingen echt alle kanten op. Even later was het weer over en toch maar de zwemvesten aangedaan en ons aangelijnd. En jawel, een stuk verder nog een keer hetzelfde. Op zich geen echt probleem maar het kwam wel onverwacht.Vanochtend kwam er een Zweeds echtpaar naast ons liggen en het eerste wat de nieuwe buurman zei was dat het buiten vreselijk tekeer ging. Ze adden exact hetzelde ervaren. Het was dus niet onze verbeelding....;-)

We liggen nu dus in de marina van Funchal tussen allerlei nationaliteiten, Zweden, Finnen, Fransen, Engelsen etc. De andere buurman is een Engelsman van denk rond de 60 op een prachtig klassiek houten 2-master. Veel mooie details zoals metalen beslag en navigatie verlichting. Hij heeft geen vast plan en zeker geen haast. Gaat dit weekend richting de Canarias en later de Kaap Verdische Eilanden, dan ziet hij wel verder. Wij hebben voor 3 nachten ‘geboekt’ maar blijven misschien ook wel wat langer. Madeira bevalt goed. Leuke stad met genoeg te zien. Mooie parken en botanische tuin en we willen eigenlijk ook wel een dag het binnenland in. Schijnt erg mooi te zijn. Deze eilanden hebben trouwens ook een rijke geschiedenis. Bij toeval door de Portugezen ontdenkt die in een storm kwamen schuilen bij Porto Santo. Verschillende bezettingen en plunderingen door Franse piraten doorstaan. Later heeft Columbus hier ook nog een paar jaar gewoond. Wat hier net als in Portugal ook opvalt is dat het eten goedkoop is. Soepje als voorgerecht tussen de 1,10-2,00 Eu en een fles huiswijn tussen de 4-6 Euro! Gisteren met z’n tweeen dus voor 35 Eu 3 gangen, een fles wijn en koffie.

Ik vind het trouwens leuk jullie reacties en berichtjes te lezen. We hebben niet overal internet dus ik kan helaas niet eidereen altijd persoonlijk antwoorden. Zo weer eens kijken of we ergens het internet opkunnen. Ik schrijf deze berichten vooraf aan boord zodat ik ze snel op de website kan zetten zodra we in de lucht zijn.

Tot de volgende keer!
Ron & Bonne

  • 30 Oktober 2007 - 21:30

    Yo:

    Had je maar polsbandjes om moeten doen...;-)

  • 31 Oktober 2007 - 10:16

    Mary En Peter:

    Hello Ron en je maatje.
    Vandaag even op de site gekeken en ik moet zeggen dat ik het wel heel bijzonder gaaf vind. Ben dan ook best een beetje jaloers op jullie vrijheid. EH..... maar wel positief jaloers. Jeetje wat lijkt ons dat allemaal gaaf. De eilanden met al dat moois en de zee met de dolfijnen. En niet te vergeten al de leuke plaatselijke kroegjes.
    We vonden het jammer om niet op je afscheidsborrel te zijn maar ergens in Frankrijk hebben we wel samen een toost op jou en je maatje uitgebracht.
    Onze vakantie was enorm.
    Wij wensen jullie een behouden vaart en heel veel ontdekkingsplezier.

    Groetjes Mary en Peter

  • 01 November 2007 - 11:35

    Yo:

    Trouwens...dis foto van die golf lijkt wel "a perfect storm"...voel je je al een beetje george clooney?? ;-)
    Beter dan Wilson toch??

  • 01 November 2007 - 14:36

    Carmen:

    Hee Ron en Bonne,

    Zo te lezen zijn jullie bezig met een heel mooi avontuur!

    Ron; of we elkaar eerder tegen gaan komen? Dit wordt een poging: 2 januari ben ik in Casablanca! Dat ligt op jullie route, dus, roei ff door..haha

    Veel plezier en tot ...


  • 01 November 2007 - 15:30

    Bianca:

    pffff....word al zeeziek als ik naar die foto kijk...leuk om weer wat te lezen..plezier!kus ook voor kapitein iglo;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Zeilreis van Nederland via Zuid-Europa en de Canarische Eilanden naar Suriname en het caraibisch gebied. In de zomer van 2008 via de Azoren weer terug. Bonne doet de hele reis. Ron alleen van 1 oktober 2007 tot 1 april 2008.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 14943

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2007 - 01 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: