En toen alweer op de Canarische Eilanden - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Ron Kemper - WaarBenJij.nu En toen alweer op de Canarische Eilanden - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Ron Kemper - WaarBenJij.nu

En toen alweer op de Canarische Eilanden

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

05 November 2007 | Spanje, Santa Cruz de Tenerife

De laatste dagen en de overtocht van Madeira naar Santa Cruz de Tenerife zijn eigenlijk rustig verlopen en veel is er niet gebeurd. Maar toch een korte update van een zonnig Tenerife.

We zijn vrijdag rond 12:30 vanuit Funchal vertrokken. De eerste paar mijl stond er erg weinig wind en hebben we een beetje liggen dobberen en knoeien met de zeilen omdat het beetje wind dat er stond ook steeds uit een andere richting kwam. Maar eenmaal buiten de invloed van het eiland stond er een goede wind uit het noordwesten. Toen we langs de Ilhas Desertas voeren heb ik heel in de verte een paar keer een enorme zuil water op zien spatten en een keer ook iets zwarts. Het was helaas te ver weg om het goed te kunnen zien maar het moet haast wel een walvis zijn geweest. Verder in de ruim 2 dagen die we op zee hebben gezeten helemaal niets gezien. Pas in de buurt van Tenerife weer eens een cruiseschip en een visser. Zelfs de vogels lieten ons deze keer in de steek. Wat wel heel mooi was om te zien was dat we op 50mijl (90Km!!!) van Madeira nog steeds lichten konden zien en tot ongeveer 65mijl nog een schijnsel van licht aan de horizon.

We hebben weer het zelfde wachtschema als tijdens de vorige nachten aangehouden (allebei een wacht van 2 uur en een van 4 uur). Dat lijkt ons het prettigste, maar het blijft moeilijk om midden in de nacht na een paar uur slaap je bed weer uit te moeten. Het is wel te merken dat we richting het zuiden gaan want zelfs ’s nachts is het aan dek heel goed uit te houden. Af en toe een stukje lezen, beetje naar de zee en sterren turen en je wacht is zomaar weer voorbij. Deze keer ook beide avonden braaf een warme maaltijd gekookt. Het is soms even behelpen als alles om je heen beweegt, maar het went. Als alternatief voor pasta en rijst ook een keer couscous gemaakt. Dat hoef je niet door te koken dus scheelt ook weer gas. Het was een probeersel, maar goed geslaagd. Met ui, knoflook, aubergine, wat komijn, kaneel, peper en zout. De handel even bakken in olijfolie, beetje tomatenpuree en een paar gedroogde vijgen en pruimen erdoor en smullen maar!

In de nacht van zaterdag op zondag waren er al weer lichten van Tenerife te zien en toen de zon opkwam was het eiland zelf ook goed te zien inclusief de Pico de Teide, met 3717m de hoogte berg van Spanje. We waren tot dan toe weer in recordtempo onderweg maar splots zwakte de wind af en wat er van over was hadden we pal tegen, dus we moesten kruizen. Nu is het niet zo dat we haast hebben, maar het is toch wel lekker als je een beetje actief kunt zeilen. Het was wel weer een mooie gelegenheid om te vissen maar helaas deze keer zonder succes. Dat laatste stukje van pak hem beet 20mijl schoot dus echt niet op en eind van de middag hebben we de motor maar aangezet want anders hadden we het niet gehaald voor donker en om nou doelloos een nacht voor de kust te liggen leek ons ook niks. Uiteindelijk waren we om 18:15 in Santa Cruz de Tenerife en werden we door het personeel van de jachthaven weer heel netjes geholpen met afmeren. Daarna heerlijk gedouched om het zout weer van ons af te spoelen. Er is net een nieuw kantoor met douches en toiletten neergezet, dus dat was ongekend luxe!

Santa Cruz is echt een stad en anders dan de plaatsen waar we tot nu toe zijn geweest. Groter en drukker, met als positief punt dat alles hier te krijgen is. Vandaag dus weer wat spullen gekocht die al lang op de boodschappenlijst stonden. Inclusief een paar nieuwe slippers omdat er spontaan een kapot ging toen we net aan het andere eind van het centrum liepen. Ik had geen zin om op mijn blote voeten de halve stad door te lopen.

Plan is om hier 3 nachten te blijven en dan een wat kleinere (en rustigere) plaats op Tenerife op te zoeken. We willen ook nog wel een keer een dag aan het stand liggen. Langzaam aan gaan we ook de inkopen doen voor de oversteek, er ligt al een aardige lijst klaar.

Dit was het weer voor nu. Tot binnenkort!

Ron en Bonne

• 05 November 2007 - 20:04

Yo:

Hahhaha...wat een educatief stukje...soort koken met sterren en RTL travel met Floortje Kemper...blijft trouwens raar om de Teide de hoogste berg van spanje te noemen. Maar okee....heb het ook in mijn kop moeten stampen!!!
    Leuk die verhalen...ben een klein beetje mee!!

• 05 November 2007 - 20:11

Yo:

Eh...sorry..Jamie Oliver natuurlijk....

• 08 November 2007 - 13:12

De Böckjes:

Hi Ron en Bonne, heb eindelijk het gevonden op internet. Gaat alles goed, mooi hoor die walvis, nu nog Flipper, kan je mee zwemmen, maar letop de haaien. Hier gaat alles zijn gangentje, Böck aan het werk, etc. Met bubbels en Coco gaat het ook goed, buiten het feit dat Coco in brand heeft gestaan, echter niks aan de hand, ze had het zelf niet door, dat heb je als je ouder wordt. Britt gaat lekker op school.

We mailen elkaar snel

• 08 November 2007 - 14:33

Ma:

Hoi Ron en Bonne,duik regelmatig in de atlas, om te weten waar jullie uithangen, nu kan het nog straks is het wat lastig, dan zet ik maar ergens, een stip in de atlas midden in de oceaan.Ben helemaal klaar voor zaterdag, duim maar voor ons.Groetjes

• 10 November 2007 - 13:59

Toine - Collega Ron:

Hi Ron en Bonne, goed te horen dat de laatste weken voorspoedig zijn verlopen en dat het zeezout zich ook op jullie huiden heeft kunnen afzetten.
    Echter, het imago van zeebonk doen jullie nu wel ernstig tekort: beetje lopen shoppen in Santa Cruz en dan geheel uitgelaten zijn als je een paar sippers op de kop hebt weten te tikken. jullie lijken wel een stel ouwe meiden ;-)
    Plezier (ook met de slippers) en goeie vaart!

Toine