Na 11 dagen Tenerife eindelijk weer gezeild - Reisverslag uit Santa Cruz de la Palma, Spanje van Ron Kemper - WaarBenJij.nu Na 11 dagen Tenerife eindelijk weer gezeild - Reisverslag uit Santa Cruz de la Palma, Spanje van Ron Kemper - WaarBenJij.nu

Na 11 dagen Tenerife eindelijk weer gezeild

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

18 November 2007 | Spanje, Santa Cruz de la Palma

Vorige week was het plan om woensdag te vertrekken, maar uiteindelijk hadden we toch nog het een en ander te doen zoals de gasfles met propaan ophalen en weer wat boodschappen. Uiteindelijk zijn we donderdag vertrokken en tot San Miguel Marina gekomen. Een spiksplinternieuwe jachthaven een stuk zuidelijk van Santa Cruz. Het ligt bij een Golf en Country Club. In de cruising guide (soort van Lonely Planet voor zeilers met allerlei informatie over (jacht)havens en de aanloop daarnaartoe) stond dat er al lang plannen waren voor een jachthaven maar nog niets gebouwd. Die informatie was uit 2003 en het was nu dus echt zo er dat er een aantal steigers en douches waren. Er werd ook nog driftig aan de rotsen gehakt om de boel verder uit te diepen en ruimte te maken voor meer aanlegsteigers. Verder is het een soort van Engelse kolonie met een ruim aanbod aan eten met ‘’only quality Brittish products’’. Na lekker eten en een pint Guinness in de lokale Ierse pub heerlijk geslapen. De volgende dag (vrijdag) doorgezeild naar Los Gigantes, naar het schijnt de hoogste rotsen die in zee uitkomen van Europa. We hebben het niet nagemeten maar toen we ze tot op ongeveer 100 meter waren genaderd geloofden we het wel en zijn we omgekeerd. De zon was inmiddels bijna onder en het zag er prachtig en een beetje spookachtig uit met weer allerlei kleuren steen in lagen op elkaar. Er was een soort van kiezelstrand waar we wilden ankeren maar dat was toch een beetje te krap. Uiteindelijk vlak voor de ingang van de jachthaven een goede ankerplek gevonden. De aanloop naar de haven staat als lastig omschreven omdat de steile rotsen de deinig weerkaatsen. Het was gelukkig rustig weer dus we lagen er prima. Na het eten om 21:00u gaan slapen en de wekker op 02:00u gezet. Het is ruim 50mijl naar La Palma en we wilden daar zaterdag wel met daglicht aankomen.

Om 02:00u hoorde ik de wekker van Bonne en ik viel meteen weer in slaap. Het volgende wat ik hoorde was de piep als de motor wordt gestart en even later het geratel van de ankerketting op 1 meter van mijn hoofd. Bonne had me ds lekker laten slapen. Ik ben er toch maar uitgegaan om te helpen met het hijsen was de zeilen. De wind nam al snel toe en we liepen weer lekker. Het was weer eens een mooie heldere nacht en we hebben weer tientallen vallende sterren gezien. Op een gegeven moment is Bonne even gaan slapen en om een uur of 5 viel de wind helemaal weg. Zoals we al eerder hebben meegemaakt was de wind weer terug zodra de zon aan het opkomen was. Was trouwens weer een mooi gezicht met de zon die precies achter de Teide opkwam. Ik wilde evenwachten met een foto tot de zon echt opkwam, maar toen het zover was, was de hele vulkaan plots niet meer te zien door alle nevel met de felle zon erop. Die foto komt wel als we binnenkort naar La Gomera gaan, dan gaan we weer terug die kant op. Nadat ik ook een paar uur had geslapen en om half 12 weer aan dek kwam waren we al bijna bij La Palma. De aanloop naar de haven is in die zin simpel dat er geen obstakels als rotsen of iets dergelijks liggen. Wat wel lastig was dat de zuidelijke wind recht de haven in stond en we tot op het laatste moment erg veel last van de wind en golven hadden. Eenmaal in de haven bleek de ingang van de jachthaven veranderd en we zagen alleen maar een paar heftig slingerende zeiljachten achter een kademuur liggen. De ingang was erg smal en we konden nergens even afmeren om te gaan kijken hoe het er ‘binnen’ uitzag. Op de marifoon kregen we geen antwoord van de jachthaven. We stonden net op het punt maar weer de zee op te gaan en ergens aan de noordwest kant van het eiland beschutting te zoeken toen een spaans jacht dat al binnen was ons opriep om naar binnen te komen. De jachthaven lag vol maar er was wel plek????? Ook de havendienst bemoeide zich er even mee maar het bleef onduidelijk. Eenmaal binnen bleek er maar een steigertje te zijn en alles wat daar lag lag zwaar heen en weer te schommelen en de masten raakten elkaar soms zowat. Na wat heen en weer roepen met de havendienst en iemand van de jachthaven was de enige optie ergens tegen een kademuur achterin de haven. Niet ideaal maar Clive die we eerder als buurman hadden op Madeira stond toevallig op de kade en zei dat het diep genoeg was en hij er zelf ook een paar dagen had gelegen.

We liggen hier nu dus alweer anderhalve dag en het is geen slechte plek. We liggen in ieder geval een stuk rustiger dan de rest aan de drijvende steiger. Alleen moeten we wel de landvasten goed in de gaten houden omdat alles aardig ligt te schuren op de kade. Resultaat is al dat een van de landvasten half is doorgesleten terwijl we vanmiddag de stad aan het verkennen waren. We hebben nu een oud stuk anderketting op de wal vast kunnen maken en de landvast daar weer aan. Verder is het bij laag water een beetje klimmen langs een geimproviseerde ladder. Ik hoop wel dat we straks even gebruik kunnen maken van de douches want echt fris zijn we niet meer. Zodra de wind wat afneemt en er plek is gaan we als het goed is alsnog aan de steiger liggen. Dan kunnen we ook gebruik maken van electra, water en het zwembad en de jacuzzi..... Ja het is een jachthaven met een klein gammel steigertje maar verder hebben ze geloof ik wel grootste plannen. We willen morgen proberen een auto te huren en dan dinsdag het eiland een beetje verkennen. En op zoek naar een paar nieuwe landvasten.... Ook gaan we even bellen met een jachthaven op La Gomera want daar ligt alles blijkbaar ook vol. Normaal waait hier een wind uit nooroostelijke richting en op La Gomera zijn dan zat ankerplekker aan de zuidkant. Maar met de huidige wind lig je dan vol in de wind en golven, geen goed idee. We wachten dus gewoon af wat het weer gaat doen de komende dagen en dan passen we ons plan aan.

Tot de volgende keer maar weer!

Ron en Bonne

• 18 November 2007 - 20:56

Ma:

Noem je dat een beetje klimmen, Bonne hangt tussen wal en boot.Maar leuke foto's hoor.
    Groetjes

• 19 November 2007 - 09:40

Peter:

Zo hier is tie dan.
    Had jij Sinterklaas meegenomen. Ik begreep dat je de haven van Leiden had aangedaan op het moment dat Sinterklaas bijna aankwam.
    Alles goed daar zo te zien. Bijna klaar voor de oversteek. Spanning stijgt.
    Let goed op dat je je fiets en huissleutels niet vergeet.
    Oh nee dat is iets waar ik me druk om maak elke dag.
    Grappig twee werelden van verschil.

Nou beste Ronnie en Bonne,
    de reis is nu bijna echt begonnen.
    Hopend op een constante windkracht vier,
    Dat geeft de psyche het meest plezier.
    Zet voor de ringverwarming jullie schoen,
    je weet niet of zwarte piet er iets in gaat doen.
    Blijf letten op rust reinheid en regelmaat,
    Dan schuurt zijn zeil ook niet uit zijn naad.
    Zo bereik je snel de overkant,
    want dat is waar het de achterblijvers zo om spant.
    De Sint wenst jullie een behouden vaart,
    en maken jullie je maar geen zorgen om mijn paard.
    hier gaat alles zoals het moet gaan
    dat staat buiten kijf,
    Hopend hebben we als je terugkomt wat minder kilo's aan ons lijf.

Nou nogmaals veel succes met de overtocht
    We horen waarschijnlijk weer aan de overkant wat van jullie of via de SMS?

Fam van Velzen

• 19 November 2007 - 09:40

De Böckjes:

Leuk hoor jullie verhalen. Krijg een mailtje als je wat heb geschreven. Hier gewoon novembertijd. Britt is in de ban van Sinterklaas. Böck gelooft er ook weer in. Met Bubbels en Coco gaat het goed. Weet niet of we hadden vertelt dat Coco in de brand had gestaan. Ging tegen een kaars aan liggen. Gelukkig niks gevoeld, maar het stonk wel. Kon Britt goed laten zien hoe gevaalijk kaarzen zijn. Nu tot snel.

gr De Böckjes

• 19 November 2007 - 10:48

Linda En Rob:

Erg leuk om jullie reisverhalen te lezen en foto's te bekijken. Gisteren de Zevenheuvelenloop in Nijmegen gelopen. Het was zonnig, maar flink koud door de wind. Rob heeft lekker gelopen, 1.23. Ik heb er 1.36 over gedaan en het aardig zwaar gehad. Waren weer pittig die heuvels.
    Geniet van La Palma, moet een prachtig (wandel)eiland zijn. Tot mails.

Los ballos maar weer, Linda en Rob

• 21 November 2007 - 18:49

Peter/Mary:

Hallo Ron.
    Wat een schitterende foto's en wat een belevenis.
    Ben verbaasd dat het in die havens allemaal zo druk is met "soortgenoten" Jeetje dat wordt straks flotielje varen naar de overkant. Gezellig toch.
    Neem aan dat jullie via de radio ook nog kontakt met elkaar kunnen houden?!
    Lijkt me wel aardig.
    Soms zou ik best even heerlijk een stukie mee willen varen. Maar .... die overtocht......??? Hou het voorlopig maar bij de camper.

Succes en groetjes
    Mary Peter