La Isla Bonita - Reisverslag uit Santa Cruz de la Palma, Spanje van Ron Kemper - WaarBenJij.nu La Isla Bonita - Reisverslag uit Santa Cruz de la Palma, Spanje van Ron Kemper - WaarBenJij.nu

La Isla Bonita

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

22 November 2007 | Spanje, Santa Cruz de la Palma

Zo noemen de bewoners van la Palma hun eiland, ‘het mooie eiland’. En wat we er van hebben gezien is inderdaad prachtig!

Maandag hebben we het kunnen regelen dat we voor 5 Eu per persoon gebruik mochten maken van de faciliteiten van de jachthaven en de club die hem beheert. Eerst eens lekker gedouched en me geschoren en daarna hebben we in het buitenbad gezwommen. ’s Avond zijn we nog in het binnenbad geweest en hebben een tijd liggen weken in de zoutwater jacuzzi. Het formaat van een klein zwembad van 10x4 meter met bubbels en een paar van die massage stralen/fonteinen. En ook nog een sauna, wat wil je nog meer.

De afgelopen dagen is het weer voor het eerst wat minder geweest. Dinsnsdag de hele dag flinke stortbuien en de openingen in de kade net naast ons bleken inderdaad afvoerkanalen voor regenwater te zijn. De hele haven dus in allerlei moddertinten gekleurd. Het vreemde was wel dat na de buien er veel meer vissen rond de boot zwommen. Blijft leuk om naar te kijken, al die verschillende visjes. Vannacht was ik even aan dek om de landvasten te controleren en zag geen vis meer maar wel zeeegels en zeekomkommers die onderwater tegen de kademuur zaten geplakt. Zijn zeker nachtdieren??????

Gisteren hebben we een auto gehuurd en zijn La Palma rondgereden. Eerst naar de noordkant van het eiland, erg ruig en mooi. We zagen op een van de uitkijkpunten een paar hele mooie regenbuien boven zee. Zijn een paar mooie foto’s geworden. Darna op naar de Caldera de Taburiente. Een kraterring van een vulkaan en wat ik er zo van heb gelezen een unieke en grote in zijn soort. Heel mooi, maar toen we op bijna 2500m op de Pico de los Muchachos stonden was er niets te zien. Alleen maar wolken, mist en regen. Het was denk ik ook maar een paar graden boven nul dus snel een foto genomen en de auto weer in. Een paar honderd meter lager was het een stuk beter en zelfs weer zonnig en de rit van en naar de top waren meer dan de moiete waard. Prachtige bossen met eerst allerlei exotische bomen en planten en op de hogere helingen veel naaldbomen. La Palma doet helemaal niet aan als een grote vulkaan zolas Tenerife omdat bijna elk stukje is begroeid. Het was wel opletten op de weg want door de vele regen lagen vooral de bergweggetjes bezaaid met stenen en hele dekens dennenaalden. Af en toe lekker glad dus. Afgezien daarvan was het ook een hele mooie tocht geweest om op de motor te doen want aan bochten geen gebrek. Vanaf de vulkaan zijn we naar Tazacorte aan de westkust gereden. Weer eindeloze bananenplantages, tot zelfs tegen de stad aan en tussen Tazacorte en de haven in. Wat we ons wel afvragen is waar al die bananen blijven, Bonne heeft nu al 2 keer in een restaurant om een bananasplit gevraagd en jawel.... de bananen waren op???? Als laatste zijn we naar de zuidkant van het eiland gereden en in de schemer de Vulcan Teneguia opgelopen. Die is pas in 1971 ontstaan. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er op de Canarische Eilanden sinds duizenden jaren geen uitbarsting meer was geweest, maar misschien was dat wel alleen op Tenerife. Het was een heel apart landschap, alles gitzwart en hier en daar wat begroeing. De velden eromheen waren al wel helemaal volgeplant met wijnduiven. ’s Avonds laat en 250Km verder waren we weer terug in Santa Cruz. Ik hoop hier nog eens terug te komen en dan de caldera helemaal te kunnen zien. En aan de vele bordjes te zien zijn hier ook heel wat wandelroutes uitgezet.

We zitten nu in de terminal van de veerboten en cruiseschepen onze PCs op te laden. Dat is het nadeel als je niet in een jachthaven licht: geen water en electriciteit, dus zuinig aan doen. We gaan zo o pinternet kijken wat het weer de komende dagen doet en als het mee zit morgen naar La Gomera. Althans, eerst proberen te bellen met een jachthaven daar of ze plek hebben. Zondag vetrekt er een grote zeilwedstrijd van Gran Canaria naar het Caraibisch gebied en dan zal er heel wat plek vrijkomen op alle eilanden.

Dat waren weer onze belevenissen van de afgelopen dagen. Het volgende bericht komt hopelijk van La Gomera als we bezig zijn met de laatste inkopen voor de oversteek. Ik ben al begonnen een lijst te maken van wat we nog aan boord hebben en waar het ligt. Het meeste hebben we al. Vooral vers fruit en groente zullen we pas op het laatste moment inslaan. We merken nu al dat als de koelkast uitstaat, kaas ook maar een paar dagen goed blijft. Wordt straks dus vooral brood met pindakaas en jam eten ;-)

Tot over een paar dagen!
Ron en Bonne

  • 23 November 2007 - 07:54

    Ger:

    Hey luitjes,

    Misschien kunnen jullie op internet wat recepten vinden met rauwe vis. Volgens mij heb je dat genoeg gedurende jullie overtocht.

  • 24 November 2007 - 17:12

    Mary/Peter:

    Nou... Ron ik denk dat het best wel mee zal vallen om de draad bij sportcity weer op te pakken. Het mag dan wel zo zijn dat je alleen maar zit en nog een keer zit maar..... Aan boord zal er toch niet te veel drank zijn en ook geen pinda's en al helemaal geen franse kaasjes en.....eh.... de maaltijden zullen ook niet uit vier of meer gangen bestaan dus....!!!
    Ik heb nog wel een advies hoor, om in beweging te blijven. Stomweg met een stuk land-end aan je vast achter de boot aan zwemmen. Dan bouw je een conditie op. Nou dat wil je niet weten. Maar wel goed vastbinden hoor want anders wordt het wel heel ver zwemmen. En eh...als je je conditie op peil weet te houden zal iemand hieer in dat kille natte Holland dat zeker op prijs stellen. Ja wie bedoel ik nou??? Wij kennen die persoon(nog ) niet maar .....
    Kom je volgende week vrijdag, de 30e, ook even bij ons langs? Wij vieren dan onze beide verjaardagen. Wordt een dolle drukke pret. Het vaste clubje van Sportcity en onze beide andere vrienden. Maar mocht je toevallig effe geen tijd hebben we zullen in iedergeval ook op jullie, de twee zeerotten, proosten.
    Nou ik ga maar weer even stoppen.
    Tot schrijfs en een kus van Mary
    Peter.


  • 25 November 2007 - 14:44

    Yo:

    Mooie foto's....ik heb ook een gaven van santa Cruz...met vrolijke kleuren huisjes...knalt echt de lens in...en die krater is zeker mooi....als je terug komt moet je toch maar effe mijn foto's bekijken hoor!!!

  • 25 November 2007 - 16:01

    Astrid:

    Hey lieve Ron en Bonne,

    Eindelijk is jullie site bekeken want daar ben ik steeds te lui voor. Hier flink takkeweer dus dan dit maar is. En ja je zult het niet geloven maar ik kreeg om mijn flikker van Peter dat ik jullie niet genoeg aandacht geef;-) Dus Peter lees je mijn mail nu ook? Nou lieve Ron ik heb je eigenlijk weinig te melden aangezien ik je gisteren nog gesproken heb. Jullie site ziet er wel waanzinnig uit hoor. Lekker veel foto's plaatsen. Leuk!!!!!
    Spreek je weer gauw.

    Dikke kus As

  • 27 November 2007 - 18:00

    Maria:

    hallo Mary en Peter, mag ik mij even voorstellen. Mijn naam is Maria, de vriendin van Ron. Ik wens jullie een spetterende verjaardag toe...
    En ik maar denken dat Ron voor het sporten ging..
    Maar nee... pinda´s,drank en franse kaasjes hahaha..Niet getreurt als hij terug is zal hij dat zeker weer "inhalen"
    Kom ik ook mee... Zeker voor de franse kaasjes!!!!!!! Doe eens gek... ga ik zelfs wel mee sporten!!! Hou het vast wel vijf minuten vol, ben ik helemaal van overtuigd..

    groetjes van Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Zeilreis van Nederland via Zuid-Europa en de Canarische Eilanden naar Suriname en het caraibisch gebied. In de zomer van 2008 via de Azoren weer terug. Bonne doet de hele reis. Ron alleen van 1 oktober 2007 tot 1 april 2008.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 14943

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2007 - 01 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: