2 Brazilianen, een Spaanse rasta en een Italiaan - Reisverslag uit San Sebastián de la Gomera, Spanje van Ron Kemper - WaarBenJij.nu 2 Brazilianen, een Spaanse rasta en een Italiaan - Reisverslag uit San Sebastián de la Gomera, Spanje van Ron Kemper - WaarBenJij.nu

2 Brazilianen, een Spaanse rasta en een Italiaan

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

30 November 2007 | Spanje, San Sebastián de la Gomera

Zoals geplanned zijn we vorige week vrijdag tegen middernacht vertrokken van La Palma. We kregen meteen toen we de haven uitvoeren een venijnige bui op ons dak met windstoten en regen. Die regen hadden we niet verwacht dus Bonne was meteen doorweekt want die stond aan het roer. Ik snel naar beneden mijn zeilpak aan (voor het eerst deze reis) en Bonne daarna ook. Het was een snelle overtocht maar wel een beetje onstuimig. De stuurautomaat trok het af en toe niet omdat de wind na de bui wel wat afnam maar erg vlagerig bleef. We werden ook regelmatig door golven van achteren opzij gezet. Dus weer eens ouderwets een paar uur aan het roer gestaan. Om de beurt hebben we een paar uur geprobeerd te slapen maar dat wilde ook niet echt lukken omdat je nergens echt rustig kon liggen. Maar om 08:00u liepen we de jachthaven van San Sebastian al binnen en toen het personeel daar om 09:00u was kregen we meteen een plek toegewezen. Het lag wel aardig vol, maar de laatste dagen zijn er al heel wat boten vetrokken naar andere eilanden en ook al een paar richting ‘de overkant’.

Een paar dagen geleden raakten we ’s avonds in de kroeg aan de praat met 2 Brazilianen. Bernardo en Mario, allebei prettig gestoord en leuk gezelschap. Ze waren van plan de dag erna te vetrekken richting Brazilie. Ze hadden ook nog een vage kennis aan boord (de Spaanse rasta). Waren ze een tijdje terug via-via in Portugal tegengekomen en met een soort halve afspraak afscheid genomen dat hij wel een stukje mee mocht. Stond dus ineens op Tenerife en gaat nu ook mee. Het is die avond erg laat geworden en toen ik rond 12:00u mijn bed uit kroop lagen ze nog steeds aan de steiger. Ik kwam wel een Italiaan tegen die al een paar dagen een boot zocht die hem mee wilde nemen. Hij was ook al bij ons geweest. Een leraar Italiaans van denk achter in de 40 die 2 maanden vrij had genomen en op verschillende boten al tot op La Gomera was gekomen. Hij liep met zijn spullen te sjouwen en jawel hoor, hij had een boot gevonden die hem mee wilde nemen tot de Kaapverdische Eilanden.... 2 Brazilianen en een rasta. Blijkbaar gingen ze daar dus een stop maken om hem af te zetten want tot Brazilie had hij geen tijd meer voor.

Verder zit die kroeg waar we af en toe komen helemaal vol met zeilers en roeiers. Ja, als jullie denken dat wij aan een avontuur bezig zijn, kijk dan maar eens op deze site:

http://www.atlanticrowingrace2007.co.uk/

Als het goed is vetrekken ze zondag richting Antigua. We hebben gisteren met wat teamleden staan praten en die dachten er tussen de 2 en 3 maanden over te doen. Er zijn boten met 2 en 4 roeiers, maar er gaan er ook een paar solo. Leuk om te zien en horen hoe ze stroom opwekken, water maken en wat ze verder meenemen. Wat wel opvalt is dat ze nog steeds elke avond massaal bier achterover staan te gooien. Maar aan de andere kant kun je je voor zo’n tocht ook niet echt fysiek voorbereiden. Het zal veel belangrijker zijn of je mentaal sterk genoeg bent een paar maanden op zo’n ding te overleven. Ze zijn praktisch onzinkbaar, maar wel volgens het principe van een drijvende kurk, niet echt comfortabel dus. Meeste teams steunen een goed doel en proberen daar dus geld voor in te zamelen.

We zijn nog steeds druk met de voorbereidingen. De boot hebben we de afgelopen dagen van voor tot achter helemaal schoongekmaakt. Alles uit de kastjes en andere bergruimtes gehad. Verder doen we elke dag wat boodschappen en begint het aardig vol te worden aan boord. Morgen willen we een dag het eiland verkennen met de bus. Je kan ook hier weer erg mooi wandelen, dus misschien doen we dat ook nog wel een dag. Plan is om dinsdag te vertrekken, maar als de laatste klusjes wat tegen zitten kan het ook nog wel een dag later worden.

Het volgende bericht zal waarschijnlijk wel het laatste vanuit Europa worden. Als het allemaal meezit halen we nog net de kerst ik Suriname, anders vieren we dat ook gewoon op zee.

Groeten en tot hoors!
Ron en Bonne

  • 30 November 2007 - 18:50

    Yo:

    Ja mi gudu....je gaat gewoon kerst in Suriname vieren hoor!!! Niks op dat sop!!

  • 30 November 2007 - 21:32

    Petra:

    Hoi zeeluitjes,
    Moest even hier wat neer zetten van geliefde zus (zweepslagen)Veel succes met de oversteek en je weet het als je ariel tegekomt gewoon in kleine stukjes hakken en inblikken.
    Dikke kus (auw Mariaaaaaaaaaaaaaaaaa)en knuffels voor jou en Bonne
    Groetjes,
    Petra

  • 30 November 2007 - 21:47

    Maria:

    Jemig, nu moet ik toch wel een beetje leuker uit de hoek komen dan mijn zus die spontaan ( not really ) de knuffels en zoenen in het rond strooit...
    Ron en Bonne, het is bijna zover..
    Ik wens jullie beiden een rustige en veilige oversteek...Jullie zijn Toppertjes !!!!!!!!!!!!

    Liefs en ik denk aan jullie...
    Maria

  • 03 December 2007 - 12:43

    Bianca:

    Lieve allebei.Nogmaals; pas goed op elkaar en geniet van dit avontuur!"pippi".

  • 03 December 2007 - 14:47

    Astrid:

    Lieve Ron en Bonne,

    Eindelijk is het dan zover. De grote oversteek kan gaan beginnen. Ik wens jullie heel veel plezier en sterkte in jullie avontuur! Pas goed op en zorg dat jullie veilig met de kerst in Suriname zitten.

    Dikke kus As

  • 03 December 2007 - 18:38

    Peter/Mary:

    Nou op de valreep dan nog even een laatste berichtje wat door jullie in Europa gelezen kan worden.

    Het is hier uien weer. het hele weekend al. Niet leuk om naar buiten te gaan en bovendien ben ik, peter, een beetje ziekies. Waarschijnlijk een klein griepje. Vandaag wel gewerkt... ja je leest het goed. Ik heb voor Hollands Midden een klus gekregen en ik moet zeggen dat ik het ook nog wel een beetje druk heb ook. Maar goed als de klus geklaard is heb ik mijn uurtjes waarschijnlijk er wel voor een langere periode erop zitten.
    Afgelopen vrijdagavond een mooi feessie gehad. mijn verjaardag en die van mary samen gevierd met in totaal zo'n 50 man. Vrienden van Mary, vrieden van mij en gezamelijke vrienden van de sportschool. Harry was er ook... hahaha en dus gelijk door de rum heen.!!! Nee hoor Harry, ik weet niet of je dit leest maar ik bedoel het wel lief hoor. En eh.... ook al lees je het niet zelf.... verraders lopen er overal... grapje.

    Jammer dat wij via dit medium kennis mochten maken met jouw meisje maar eerlijk is eerlijk ze schrijft in ieder geval heel spontaan. Jaaaaaaa heus wel. ik zit je niet te plagen hoor. Nee Maria ik zou niet durven.Krijg ik gelijk op mijn kop van Mary. Alhoewel.....

    Maar effe alle gekheid op een stokkie. Morgen begint de grote oversteek. We zullen voor jullie duimen dat de weergoden jullie goed gezind zijn en de wind altijd uit de juiste hoek komt. Nemen jullie nog wat mee van die oude grijze man met die baard. Lijkt me leuk om ´smorgens wakker te worden en iest in je schoen te vinden.Rara wie heeft dat gedan. Oh nee dat kan natuurlijk niet want die oude man rijdt hier in Nederland rond op zijn schimmel.

    Nou luitjes een heel goede reis en tot aan de overkant.

    Mary en Peter

  • 04 December 2007 - 17:16

    Linda En Rob:

    Hoi Ron en Bonne,
    Veel succes met de grote overtocht. Ik zal Neptunus een smsje sturen dat hij zich de komende weken gedeisd moet houden. Veilige reis toegewenst en niet te veel Bimbo brood eten ... Tot hoors.

    Ciao, Linda en Rob

  • 04 December 2007 - 19:17

    Ma:

    Hoi Ron en Bonne,
    Wens jullie een hele goede en vooral een rustige oversteek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Zeilreis van Nederland via Zuid-Europa en de Canarische Eilanden naar Suriname en het caraibisch gebied. In de zomer van 2008 via de Azoren weer terug. Bonne doet de hele reis. Ron alleen van 1 oktober 2007 tot 1 april 2008.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 14955

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2007 - 01 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: